Naozaj je priateľský prístup na hodinách taký dôležitý a ovplyvní kvalitu výučby? Rozhodne ÁNO! V tomto článku sa na dôležitosť tejto problematiky pozrieme zblízka.
V Škole Populo k študentom pristupujeme s priateľským a ľudským prístupom, pretože vieme, že je to veľmi efektívne a jedine takáto hodina je plnohodnotná. Tento vzťah ovplyvní to, či s vami dieťa otvorene komunikuje, a to o čomkoľvek, a takisto či sa nebojí ozvať, keď mu nie je daná problematika jasná. Je skvelý pocit, keď vám už vo dverách študent povie, že sa na hodinu tešil a začne rozprávať, čo bolo nové od doby, keď ste sa videli naposledy.
Je dôležité správne odovzdávať informácie, byť študentovi oporou a motivovať ho k pokroku. Preto vám prinášame pár overených tipov na vybudovanie kamarátskeho a pozitívneho vzťahu s deťmi. Veríme, že sa vám tieto tipy budú hodiť.
1. Aktívne počúvanie
Škola Populo ponúka individuálne doučovanie, jeden lektor sa venuje iba jednému žiakovi, čo určite všetky deti ocenia, pretože toho sa im v školskom kolektíve príliš nedostáva. Individuálne doučovanie je zacielené na žiakove potreby a pocity. V Škole Populo sa prostredníctvom otvoreného prístupu snažíme vytvoriť pre študentov komfortné prostredie na lekciách a zároveň dosiahnuť viditeľné výsledky.
Ako napovedá názov prvého tipu – aktívne počúvanie – obojstrannú otvorenosť dosahujeme tým, že dieťa pozorne počúvame. Kladieme dôraz na dôležitosť otvorenej komunikácie a pozitívneho vzťahu.
Napríklad v období polročných prác, kedy je na deti kladený väčší tlak, určite pomôže naše pochopenie a otvorenosť. Väčšina z nás dobre vie, aký to bol nátlak, všetkých tie písomné práce a skúšanie. Nebojíme sa preto hovoriť o našich zážitkoch. Tento bod je ten najdôležitejší a vymedzujeme si na neho v priebehu doučovania určitý čas.
2. Rešpekt
Rešpekt je ďalší z veľmi dôležitých zložiek správne nastaveného vzťahu, pretože jedine tak udržíme vzťah v správnej línii. Rešpekt by mal byť obojstranný. Študent rešpektuje lektora, čím si lektor buduje autoritu, vďaka ktorej následne žiak dosahuje lepšie výsledky. Študentovi stopercentne pomôže, keď bude vedieť, že na lekciách sa cíti byť rešpektovaný a vypočutý.
3. Nastavenie hraníc
Predchádzajúci bod nás prirodzene vedie k téme nastavenia hraníc. Vzťah medzi študentom a lektorom by mal byť otvorený a kamarátsky, ale je nutné nastaviť a dodržiavať pevné hranice, ktoré lektor ani študent nesmie prekročiť. Hodiny by mali byť voľné, zároveň by mal byť dodržaný daný režim a poriadok. Možno by doučovanie krátku dobu fungovalo, avšak bez tohto bodu by sme sa ďaleko neposunuli a nedosiahli by sme so študentmi požadované výsledky. Dochvíľnosť a poctivosť by mala byť vyžadovaná. Obzvlášť v prípade online lekcie je tento bod veľmi podstatný.
4. Vynaliezavosť
V Škole Populo sa naši lektori snažia o veľmi pestré, zaujímavé a prínosné hodiny. Študent by mal vidieť kreativitu, lektorovu prípravu a odvedenú prácu. To ho motivuje k poctivosti a záujmu o dané učivo. Naši lektori sa snažia na každú hodinu vymyslieť niečo nové, aby neboli hodiny monotónne. Či už formou rôznych výukových materiálov, internetových stránok, videí, alebo vytvorených vzdelávacích hier. Niektoré deti sú presýtené frontálnou výučbou, preto sa v Škole Populo snažíme o realizáciu zážitkovo náučných lekcií, z ktorých si študenti odnesú čo najviac.
Z pohľadu aktivizácie a motivácie je určite na mieste sa v nečakanej chvíli opýtať, ako sa študent má, aký mal dnes deň, aké sú jeho plány na víkend apod.
5. Podpora
Každý z nás potrebuje mať niekedy pocit, že urobil veci správne. Študent je na túto fyziologickú potrebu uznania a sebaúcty obzvlášť citlivý. Aj malou pochvalou ho môžeme veľmi motivovať. V priebehu doučovania je potrebné sledovať študentove pokroky, úspechy, ale aj neúspechy. Pre lektorov Školy Populo je individuálny a priateľský prístup kľúčom k úspechu.
Doučovanie so Školou Populo?
Vybrať si môžete z našich doučovacích balíčkov alebo zo samostatných lekcií. Výučba je vždy prispôsobená na mieru vašim požiadavkám. Doučujeme prezenčne aj online.
Zdroje:
Osobná skúsenosť lektora
Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole.
Šeďová, K. (2013). Humor ve škole. Masarykova univerzita nakladatelství.
Autor:
Veronika Plodíková
lektorka českého jazyka
Veronika je študentkou Masarykovej univerzity a v Škole Populo doučuje od februára roku 2022. Doučuje češtinu podľa individuálnych potrieb študentov a zároveň žiakov pripravuje na prijímacie skúšky. Jej cieľom je ukázať študentom, že český jazyk vôbec nemusí byť prekážkou pri dosahovaní požadovaného cieľa či prijatiu na vysnívanú strednú školu. Kladie dôraz predovšetkým na pozitívny a ľudský vzťah. Vždy ju poteší, keď vidí nadšenie študentov z úspechov a tiež z príjemnej, uvoľnenej a pozitívne naladenej atmosféry na hodinách.